Przelew na złe konto – co robić w takiej sytuacji?

Istnieją trzy skuteczne sposoby na odzyskanie pieniędzy z przelewu na złe konto, ale każdy kolejny z nich jest nieco trudniejszy od poprzedniego. Zobacz co zrobić, jeśli błędnie wykonałeś przelew.
Przelew na złe konto - co robić w takiej sytuacji?

Błędy przelew? Po pierwsze wycofaj polecenie przelewu!

Chcesz wysłać ważny przelew – np. spłacić ratę pożyczki na raty. Niestety po wykonaniu operacji orientujesz się, że twoje środki trafiły nie tam, gdzie trzeba. Co robić? Jeśli nie był to przelew wewnętrzny (na konto w tym samym banku), to jego cofnięcie zwyczajnym systemie Elixir jest jak najbardziej możliwe. System nie działa natychmiastowo. Najpierw bank przyjmuje polecenie, a dopiero po jakimś czasie przekazuje je do systemu (zgodnie z sesjami Elixir).

Dlatego część banków umożliwia anulowanie przelewu bezpośrednio z poziomu bankowości internetowej, a niemal wszystkie przez infolinię oraz w placówkach stacjonarnych. Usługa jest w większości banków bezpłatna, jednak niektóre instytucje pobierają za nią opłaty w wysokości około 25 zł.

Warto skorzystać z tej możliwości, zanim błędnie wykonany przelew wpłynie na konto odbiorcy. Odzyskanie takiego przelewu jest również możliwe, ale jest to już trochę trudniejsze.

Po drugie: złóż wniosek o zwrot przelewu

Gdy przegapiłeś okno czasowe, w którym mogłeś jeszcze cofnąć przelew, to pozostaje jedynie zwrócić się do swojego banku o zwrot pieniędzy. Niektóre z banków w ogóle nie przewidują możliwości cofnięcia polecenia przekazu pieniędzy wykonanego na złe konto i należy od razu wystąpić z wnioskiem o zwrot.

Dawniej nie było to możliwe ze względu na tajemnicę bankową, która chroniła osobę, która nieuczciwie wzbogaciła się naszym błędnym przelewem (pomimo istnienia przepisów kodeksu cywilnego [art. 405 -415] o bezpodstawnym wzbogaceniu się). Pozostawało jedynie liczyć na uczciwość odbiorcy pieniędzy. Na szczęście w 2018 roku wprowadzono przepisy, które nakładają na banki obowiązek zidentyfikowania właściciela błędnego rachunku bez łamania tajemnicy bankowej. Jak to wygląda w praktyce?

Po złożeniu wniosku o zwrot pieniędzy nasz bank skontaktuje się z bankiem odbiorcy przelewu, a ten wystąpi do odbiorcy o zwrot środków. Zwrot trafi na rachunek techniczny, tak, aby zachowana została tajemnica bankowa. Dopiero wtedy otrzymamy swoje pieniądze.

Nasz bank ma 3 dni na kontakt z bankiem odbiorcy. Z kolei ten ma aż 30 dni na zwrot od dnia otrzymania informacji o błędzie. Uczciwy człowiek widząc, że otrzymał błędny przelew na swoje konto powinien zwrócić pieniądze bez żadnych ponagleń. W końcu każdy przychodzący przelew posiada numer rachunku, na który można bez problemu zwrócić pieniądze. Całkowicie możliwe jest jednak, że ktoś np. w ogóle nie zauważy, że otrzymał dodatkową gotówkę.

Banki za tę stosunkowo skomplikowaną usługę pobierają dodatkowe opłaty. Należy koniecznie zapytać konsultanta o koszt operacji, bo może okazać się, że zwrot środków zwyczajnie się nie opłaca.

Co jeśli odbiorca błędnego przelewu nie chce go zwrócić? Trzeci sposób!

Bank nie może zmusić ‘szczęśliwego’ znalazcy przelewu do jego zwrotu. Jeśli z jakichś przyczyn omyłkowy odbiorca nie dokona zwrotu pieniędzy, to pozostaje nam zwrócić się na drogę sądową. Sąd ma prawo uchylić tajemnicę bankową i wskazać adresata mylnie przelanych pieniędzy, a nawet nakazać zapłatę odsetek ustawowych za przetrzymanie środków.

Po uzyskaniu wyroku sądu nakazującego zwrot pieniędzy odbiorca przelewu ma obowiązek zwrotu środków pod rygorem egzekucji komorniczej. Jeśli nadal odmawia zwrócenia pieniędzy, to po potrąceniu kosztów egzekucji przekaże nam je komornik sądowy. Oczywiście, pod warunkiem, że nasz nowy dłużnik posiada cokolwiek, co komornik może jeszcze zająć.

Błędne przelewy – na co uważać, wysyłając przelew?

Błędnego przelewu można dokonać na wiele sposobów, nie tylko wpisując zły numer konta. Zobacz poszczególne sposoby, na jakie można się pomylić:

  • Przelew na konto, które nie istnieje zostanie automatycznie zwrócony.
  • Jeśli bank odmawia anulowania przelewu, ale jeszcze nie pobrał opłaty z konta to po prostu wypłać wszystkie dostępne na nim środki. Przelew nie dojdzie do skutku przez brak środków do jego realizacji.
  • Jeśli podamy dane odbiorcy (imię, nazwisko, adres), które nie zgadzają się z numerem konta przypisanym do odbiorcy przelewu, to nie ma to żadnego znaczenia i przelew dojdzie do skutku. Może jedynie stanowić dowód przy ubieganiu się o zwrot pieniędzy.
  • Przelew wewnętrzny, a więc pomiędzy rachunkami w tym samym banku, odbywa się natychmiastowo i nie ma możliwości anulowania go.

Jeśli chcemy mieć pewność, że wysyłamy przelew na dobre konto, to zawsze kopiujmy właściwy numer rachunku (nie przepisujemy go ręcznie). W sytuacji, w której często przesyłamy przelew na wybrany rachunek, można ustawić stałe polecenie zapłaty lub dodać danego odbiorcę do tzw. ulubionych.