Bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta. Co robić?

Gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta, należy jak najszybciej skontaktować się z naszym bankiem. Będziemy musieli również złożyć w instytucji reklamację o zwrot pieniędzy. Może mieć ona formę ustną, pisemną, telefoniczną czy internetową. Jakie informacje należy podać pracownikowi banku, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy?
Bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta. Co robić?

Bankomat nie wypłacił pieniędzy. Co należy zrobić?

Mimo że bankowość mobilna wypiera tradycyjny sposób płatności, nadal korzystamy z bankomatów. Wypłacamy z nich pieniądze z pożyczki na raty czy naszego wynagrodzenia. Co zrobić, jeśli bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta? Przede wszystkim nie należy panikować. Być może bankomat “wypluł” naszą kartę, nie pobierając z rachunku gotówki. Warto to więc od razu sprawdzić (np. logując się do aplikacji banku).

Jeśli jednak pieniądze zniknęły z konta, należy skontaktować się z bankiem. Zawsze na bankomacie lub w jego okolicy znajduje się numer telefonu kontaktowego do osoby technicznej, która pomoże usunąć awarię bankomatu (jeśli taka nastąpiła).

Gdy bankomat wciągnął kartę, pobrał z konta pieniądze, ale ich nie wypłacił, należy także jak najszybciej poinformować o tym bank. Jego zadaniem jest pomóc nam odzyskać utracone pieniądze. Najprościej będzie zadzwonić na infolinię, która często dostępna jest przez całą dobę.

Pamiętajmy, że jeśli bankomat nie wypłacił pieniędzy, ale pobrał z konta, prawdopodobnie:

  • bankomat uległ uszkodzeniu;
  • nasza karta jest zabrudzona lub uszkodzona;
  • połączenie karty z bankomatem zostało przerwane.

Jak odzyskać niewypłacone pieniądze z bankomatu? Musimy złożyć reklamację do banku o zwrot pieniędzy. Może ona mieć następujące formy:

  • pisemną – możemy złożyć ją osobiście w oddziale banku lub wysłać pocztą;
  • ustną – złożymy ją podczas bezpośredniej rozmowy z pracownikiem banku;
  • telefoniczną – w tym celu wystarczy kontakt z infolinią;
  • internetową – możliwa jest po skorzystaniu z bankowości mobilnej banku.

Bez względu na to, który rodzaj reklamacji wybierzemy, będziemy zobowiązani do podania kilku ważnych danych. Są to:

  • miejsce zdarzenia;
  • numer bankomatu;
  • czas dokonanej transakcji.

Aby odzyskać pieniądze, należy skontaktować się z bankiem i opisać zaistniałą sytuację. Bank może załatwić sprawę “od ręki”. Ma on jednak na to aż 30 dni. Jeśli nasza reklamacja nie zostanie w tym czasie rozpatrzona, sprawa kończy się z korzyścią dla nas.

Reklamacja do banku o zwrot pieniędzy – jak ją napisać?

Jeśli zdecydujemy się na złożenie pisemnej reklamacji, warto wiedzieć jak ją stworzyć. Co powinna zawierać reklamacja do banku o zwrot pieniędzy? Przede wszystkim adres oddziału banku, w którym zamierzamy złożyć reklamację oraz nasze dane. Prócz tego dokument powinien zawierać takie informacje, jak:

  • dokładny opis zdarzenia;
  • prośbę o szybkie rozpatrzenie sprawy;
  • podpis, datę i miejsce stworzenia dokumentu.

Poniżej znajduje się wzór reklamacji do banku o zwrot pieniędzy:

Miasto, data

 

Dane oddziału banku:

………………………..

………………………..

……………………….

Dane zgłaszającego reklamację:

……………..……….

……………….……..

……..……………….

REKLAMACJA

Opis sytuacji z uwzględnieniem szczegółów (miejsca zdarzenia, daty, numeru bankomatu, ilość niewypłaconej gotówki): …………………………………………………………………………..

Prośba o szybkie rozpatrzenie sprawy i zwrot pieniędzy na wskazany numer konta bankowego:……………………………………………………………………………………………………

Załączniki:

możemy tu zawrzeć potwierdzenie wypłaty gotówki, jeśli wybraliśmy tę opcję podczas nieudanej wypłaty

Podpis

…………………………….

 

Przy składaniu reklamacji do banku o zwrot pieniędzy bardzo ważne jest udokumentowanie dokonanej transakcji. Warto więc mieć przy sobie potwierdzenie wypłaty środków finansowych z bankomatu. W ten sposób bank szybciej rozpatrzy naszą sprawę.

Co zrobić, jak bankomat wciągnął kartę?

Może się zdarzyć, że podczas dokonywania transakcji przy użyciu bankomatu, nie tylko nie wyda nam on pieniędzy, ale również wciągnie naszą kartę. Może to oznaczać, że maszyna uległa awarii. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji?

Należy niezwłocznie skontaktować się z naszym bankiem oraz zastrzec kartę. Może się zdarzyć, że bankomat ją “wypluje”, gdy tylko od niego odejdziemy. Istnieje więc ryzyko, że trafi w niepowołane ręce i np. ktoś zrobi na naszym koncie debet, o którym dowiemy się dopiero otrzymując monit, czyli wezwanie do zapłaty.

Co zrobić, gdy obcy bankomat wciągnął kartę? Prawdopodobnie od razu zostanie ona zniszczona z uwagi na względy bezpieczeństwa. Mimo wszystko należy ją zastrzec i poinformować “obcy” bank o zaistniałej sytuacji.

Jeśli okaże się, że możemy otrzymać naszą kartę, będziemy mieli kilka dni na zgłoszenie się po nią do wskazanego oddziału banku. Czas odbioru karty uzależniony jest od polityki banku. Warto więc zapytać konsultanta, któremu zgłaszamy, że bankomat wciągnął kartę, kiedy możemy ją odzyskać.

Dlaczego nie mogę wypłacić pieniędzy z bankomatu?

Korzystający z bankowości mobilnej wiedzą, jak wypłacić pieniądze z bankomatu. Nie każdy jednak wie, jakie są przyczyny braku możliwości wypłacenia gotówki. Warto więc poznać odpowiedź na pytanie, dlaczego nie mogę wypłacić pieniędzy z bankomatu.

Istnieją trzy najprostsze przyczyny. Są to:

  • brak środków finansowych na rachunku;
  • przekroczenie dziennego limitu wypłat;
  • podanie błędnego kodu PIN.

Zdarza się również, że bankomat nie może odczytać karty ze względu na jej zabrudzenie lub zniszczenie. Powodem, dla którego nie możemy wypłacić pieniędzy z bankomatu, może być również nasze zadłużenie. Jeśli znaleźliśmy się w Krajowym Rejestrze Dłużników, w którym notowane są osoby zadłużone, prawdopodobnie nasze konto zostało zablokowane. Aby móc ponownie korzystać z rachunku, należy uregulować wszystkie zaległe płatności.

Jak zablokować kartę do bankomatu?

Jeśli bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta, dodatkowo wciągnął kartę lub ją zgubiliśmy, należy ją zastrzec. Zrobimy to, zgłaszając zajście w naszym banku. Można to zrobić osobiście lub telefonicznie. Istnieje również możliwość blokady karty z poziomu bankowości mobilnej. Wystarczy, że zalogujemy się na swoje konto bankowe, wejdziemy w zakładkę “karty” i wybierzemy opcję “blokuj”, znajdującą się obok wybranego produktu.

Warto wiedzieć, że Związek Banków Polskich uruchomił dla konsumentów specjalną linię telefoniczną, która służy do zastrzegania kart. Wystarczy, że zadzwonimy pod numer telefonu 828 828 828 i zgłosimy zagubienie karty. Infolinia czynna jest przez całą dobę.

Jak zmniejszyć ryzyko, wypłacając pieniądze z bankomatu?

Wypłata pieniędzy z bankomatu to prosta czynność. Może jednak sprawić wiele trudności osobom, które dopiero rozpoczynają przygodę z bankowością mobilną. Warto więc wiedzieć, jak zmniejszyć ryzyko, wypłacając pieniądze z maszyny.

Przede wszystkim powinniśmy prawidłowo włożyć kartę do czytnika. Jak wkładać kartę do bankomatu? Będzie ona w poprawnej pozycji, jeśli stronę z numerem karty skierujemy ku górze. Czip z kolei powinien się znaleźć po stronie bankomatu.

Bardzo ważne jest również to, aby wybierać pieniądze tylko w oznaczonych bankomatach, najlepiej należących do banku, z którym mamy podpisaną umowę na świadczenie usług (np. umowę dotyczącą prowadzenia rachunku lub umowę pożyczki połączonej z kontem). Pamiętajmy również o wydruku potwierdzającym dokonanie transakcji. Ten mały papierek może ułatwić nam sprawę w sytuacji, gdy bankomat nie wypłaci pieniędzy, a jednak pobierze gotówkę z konta.